FB
Famlab Introduksjonsforedrag

Foredragene du kan delta på i tiden fremover!

Vil du bestille noen av disse foredragene, kurs eller et av våre lengre programmer? Kontakt oss gjerne her.

Program

Du trenger bare å melde deg på en gang. Når du er på listen får du informasjon med zoom link for hvert foredrag.

Mandag 7. august

}

kl. 13:00

Zoom

Systematisk arbeid med reguleringsstøtte i møte med utagering og aggresjon i skolen

med Lene Solvang-Dragland

Les mer her.

Lene Solvang-Dragland er spesialpedagog og har over flere år brukt PGS, Problemløsning Gjennom Samarbeid og PLS reguleringsstøttemodellen i sitt arbeide for å hjelpe barn med ulike utfordringer og å redusere utagering, vold og aggresjon i skolen.

PGS, Problemløsning Gjennom Samarbeid er utviklet Dr. Ross Greene. Ross Greene underviser kurset “Eksplosive barn” jevnlig i regi av Famlab. PLS står for Positive Lærings Spiraler og er utviklet av Hans Holter Solhjell. Lene Solvang-Dragland er den eneste i Norge som både er sertifisert i PGS og også er utdannet i PLS reguleringsstøttemodellen.

Lene har 35 års erfaring fra arbeide i barnehage og skole i ulike roller, som styrer, faglærer, miljølærer og spesialpedagog. De siste 17 årene har hun jobbet primært med de situasjonene som blir ekstra vanskelige og krevende, og med de barna som trenger ekstra støtte i skolehverdagen, med fag, relasjoner og regulering av følelser og adferd.

Les mer om dette foredraget her.

Tirsdag 8. august

}

kl. 12 - 13

Zoom

Aggresjon, vold og utagering i hjemmet, barnehage og skole

Fra “håndtering” til reelle løsninger og utviklingsstøttende prosesser

med Hans Holter Solhjell

Les mer her.

De fleste voksne opplever det krevende, vanskelig og stressende når et barn utagerer, kaster ting rundt seg, slår, sparker, biter og lignende. Det gjelder uansett om det skjer i hjemmet, i en barnehage eller i skolen.

Barn kan nekte å høre, ignorere og late som de ikke hører, protestere, hyle, skrike, legge seg ned på gulvet, bite, sparke, slå, spytte, rømme unna, bli stille og tilbaketrukket o.l.

Om man som ansvarlig voksen ikke vet selv hvordan man gå frem i slike situasjoner kan det være fortvilende, skape bekymring, uro, høyt stressnviå og for enkelte også være traumatiserende.

I dette foredraget vil du lære om hvordan du kan løse disse situasjonene, skape læringsprosesser og støtte barns utvikling.

Les mer om dette foredraget her.

Tilbakemeldinger fra tidligere foredrag!

“Denne konferansen har vært så lærerik og en øye åpner for meg.”

“Veldig fine, informative og nyttige kursdager!”

“Veldig god innføring. Det har vært noen lærerike dager, og jeg gleder meg til å prøve dette ut.”

“Tusen tusen tusen takk for en fantastisk uke! Jeg har sittet klistret til skjermen og fått med meg hvert minutt!”

Foredragsholdere

Vi har med oss en rekke spennende foredragsholdere denne uken.

Hans Holter Solhjell

Pedagog, leder Famlab Norge, kursholder, trainer og veileder.

Les mer om Hans her.

Hans er leder av Famlab Norge og driver i tillegg www.foreldrekompetanse.no.

Han har  hovedfag i pedagogikk med videreutdannelse i veiledning.

I tillegg er han utdannet i kommunikologi, i Somatic Experiencing, Trauma Release Exercises og Feldenkraismetoden.

Han har lang erfaring fra undervisning og veiledning av foreldre, barnehager og skoler, og har også undervist i psykologi ved Politihøyskolen i Oslo.

Hans har også utviklet flere modeller for å veilede og undervise i kommunikasjon og konfliktløsning, blant annet PLS reguleringsstøttemodellen.

 

Lene Solvang Dragland

Utdannet førskolelærere, adjunkt og spesialpedagog

Lene Solvang Dragland bio

Lene er utdannet førskolelærere, adjunkt og spesialpedagog, har drevet egen barnehage i 10 år og etter det jobbet i skolen som faglærer, spesialpedagog, dramapedagog og miljølærer.

Hun har spesialisert seg på å finne løsninger på utfordrende situasjoner så vel som de vanskeligste problemstillingene i hjem, barnehage og skole.

Lene har tatt både PLS veilederutdanningen i kommunikasjon, konfliktløsning og utviklingsstøtte, Ross Greenes utdanning i CPS, Collaborative and Proactive Solutions og er Verge instruktør.

Du kan lese mer om Lene her.

Du kan nå se opptak fra foredragene vi har holdt den siste tiden.

Det er gratis å se foredragene men vi ber om at du registrerer din epost for å få tilgang.

Tilbakemeldinger fra tidligere foredrag

“Jeg synes det har vært en spennende og veldig interessant uke, med verktøy og strategier jeg kan ta med meg videre i jobben min i barnehage. Jeg har vært førskolelærer i over 20 år og har jobbet mye med Jesper Juul og anerkjennende kommunikasjon, og ser at det som blir sakt i kursene denne uken virkelig har noe for seg. Det har vært godt å få bekreftet mye av det jeg føler virker, men også hvor viktig det er å se og lytte til hvert enkelt barn. Takk for en kjempeflott konferanse.”
Mai

Pedagogisk leder i barnehage

“Over bare 5 kvelder har jeg fått så mye verdifull kunnskap som jeg ikke opplever å ha fått tidligere gjennom barnevern, veiledning og skole. Så tydelig kommunisert, rett på sak, ærlig og modig. Dette har gitt meg ny energi og mange nye tanker. Stort takk for at dere deler deres verdifulle kunnskap. Den er det stort behov for! Konferansen har også gitt meg stor motivasjon til å ta deres kurs. Mvh Trude”
Trude

“Foredraget med Cecilie gav et innblikk i hvordan det kan føles å være forelder, når en må kjempe mot ulike instanser i skolesystemet om barnet har en utfordring. Fint å ha i “ryggsekken” i møte med foreldre.”

“Kjempe kjekt og lærerikt kurs gjennom en hel uke! Spennende temaer og gode eksempler og situasjoner gjennom alle foredragene! Vil absolutt anbefale dette til alle!”
Sarita Mor

“Jeg synes dette har vært helt suverent. Spennende foredrag, godt engasjement, god tidsdisponering.”
Jan

Forelder, leder, seminarleder

“Det har vert en spennende uke, med mange lærerike foredrag.”

“Denne konferansen har vært så lærerik og en øye åpner for meg. “

“Skulle ønske at disse forelesningene var obligatoriske for alle som jobber i skole/Bhg.

Tusen takk for at dere deler!”

“Sitter igjen med mye lærdom jeg vil benytte meg av i skolehverdagen, i møte med elever med ulike utfordringer. “