PLS samreguleringsmodellen

En serie artikler om PLS samreguleringsmodellen.

PLS samreguleringsmodellen er en ny praktisk-pedagogisk modell utviklet av den norske pedagogen Hans Holter Solhjell. Her finner du en artikkelserie som forklarer modellen, sier noe om de teoretiske og praktiske inspirasjonskildene, og sammenligner modellen med andre metoder som er i bruke i relasjoner med barn fagfeltet.


Hva er PLS samreguleringsmodellen?

Hva er PLS samreguleringsmodellen?

PLS samreguleringsmodellen er en nyutviklet praktisk-pedagogisk metode til bruk i konfliktsituasjoner med barn og ungdom. Både i vanlige hverdagssituasjoner som de fleste kan oppleve som utfordrende, og også når situasjoner og relasjoner er spesielt vanskelige og krevende. Les mer her

PLS samreguleringsmodellen og Traumebevist omsorg

PLS samreguleringsmodellen og Traumebevist omsorg

PLS samreguleringsmodellen har også mye felles med Traumebevist omsorg, med tanke på teori og kunnskapsgrunnlag. Traumebevist omsorg og traumeinformert praksis er betegnelser på relasjonell og terapeutisk praksis som er informert av kunnskap om relasjonelt stress og traumer, hvordan stress og traumer påvirker hjernen og nervesystemets utvikling, og da spesielt med tanke på evnen til selvregulering og behov for reguleringsstøtte. Og hvordan dette igjen påvirker barnets selvopplevelse, trygghet, adferd og reaksjonsmønstre i hverdagslige situasjoner, og ikke minst mentale og fysiske helse på både kort og lang sikt. Les mer her

PLS samreguleringsmodellen, dialogmetoder, humanistisk psykologi og Self Determination Theory.

PLS samreguleringsmodellen, dialogmetoder, humanistisk psykologi og Self Determination Theory.

Humanistisk psykologi og pedagogikk legger spesiell vekt på menneskers egen autonomi og selvbestemmelse, subjektive opplevelse, intensjoner, følelser, vurderinger, forståelsesrammer, selvopplevelse, erfaringer, planer, mål med mer. I tillegg til dette er et viktig tema hva som gir gode livs og vekstbetingelser, både individuelt, i relasjoner, organisasjoner, kulturer og samfunn. PLS samreguleringsmodellen er i stor grad inspirert av denne tradisjonen. Les mer her

PLS samreguleringsmodellen i kombinasjon med andre metoder.

PLS samreguleringsmodellen i kombinasjon med andre metoder.

PLS samreguleringsmodellen kan gjerne suppleres med og brukes sammen med andre tiltak og andre metoder, for både barn og voksne, når relasjoner og konflikter er mer krevende og kompliserte. Dette kan være spesialpedagogiske tiltak, ulike typer av terapi, som kognitiv terapi, lekorienterte metoder, traumeterapi og lignende. Les mer her

Våre kurs i tiden fremover

EKSPLOSIVE BARN

Problemløsning Gjennom Samarbeid. Seminar med Professor Ross Greene.

Modul I torsdag 2. november 2017.
Modul II datoer kommer, for 2018.

Les mer her.

 

Veilederutdanning

Kommunikasjon og konflikthåndtering i relasjoner med barn. Veilederutdanning 12 dager over et år. Les mer her.

 

Famlab langhelg

Eksplosive barn, barn og traumer, konflikter i relasjoner med barn.
2 – 5. november. Les mer her.

 

Konflikter i relasjoner med barn

Kurs for foreldre og deg som jobber med barn. Les mer her.

 

Foreldrekurshelg

Våre populære kurshelger for foreldre, og deg som jobber med barn. Kurs om barns selvfølese, kommunikasjon og konflikthåndtering mm. Les mer her.

 

Barns selvfølelse

Om forskjellen på ”selvfølelse” og ”selvtillit” og betydningen av begge. Hvordan styrke barns selvfølelse. Les mer her.

 

BARN I BALANSE

Mindfulness med barn og unge. Kurs over 2 dager med Anne Sælebakke. Empati og mindfulness i praksis, hjemme, i barnehage og skole! Les mer her.

 

Førstehjelpskurs for småbarnsforeldre

Kurs hver måned i Oslo. Les mer her.

 

Kontakt oss