PLS Barnehageutvikling
Barnehageutvikling med fokus på trygghet og trivsel i utviklingsstøttende relasjoner, konfliktløsning, livsmestring, medvirkning, omsorg og likeverd.
-For et trygt og utviklingsstøttende læringsmiljø
-Konfliktløsning og reguleringsstøtte i møte med utfordrende adferd
Vårt fokus er både på relasjoner mellom voksne og barn, mellom barn såvel som mellom voksne i den faglige felleskapet.
En robust, lærende barnehage, med kapasitet til å møte vår tids utfordringer
Målet er å bidra til deres arbeide med å skape en relasjonelt robust barnehage hvor voksne, hver for seg, sammen som team, i hele personalgruppen og med støtte fra ledelsen, har kapasitet til å stå i og løse utfordringer.
Og hvor både barn og voksne opplever mestring, trygghet og utvikling.
Det er i vår tid stort fokus på utfordringer med uro, konflikter, utagerende reaksjonsformer, sosial og fysisk aggresjon, både i barnehager, skoler og familier. Noe av denne typen reaksjons og kommunikasjonsformer er normalt for små barn, samtidig som det er vesentlig for barns videre utvikling, trivsel og relasjoner hvordan vi voksne møter de i hverdagen, i de vanskelige situasjonene.
Det er i dag høye, og sunne, forventninger i rammeplaner og lovverk for hvordan man bør jobbe i utfordrende situasjoner og relasjoner. Samtidig opplever mange voksne, både ansatte og foreldre, utrygghet og usikkerhet med tanke på hvordan dette skal gjøres i praksis.
Det er vår erfaring at det i stor grad blir undervurdert hvor krevende dette arbeidet er, om man skal få det til på en måte som i praksis er i samsvar med planverk, verdidokumenter og den enkeltes ønske om å hjelpe og støtte barns utvikling. Og hvor voksne også skal oppleve trygghet og mestring i sin egen rolle.
Vi erfarer i vårt arbeide at vi tilbyr praktisk-pedagogiske modeller og kompetanse som gjør det mulig å handle på en måte både ansatte og foreldre ser at fungerer godt i praksis i hverdagen og:
- som skaper synlig positiv utvikling for barn innen en rimelig tidshorisont
- som voksne erfarer at bidrar til mestring og trygghet i sine roller
- er i tråd med rammeplaner og lovverk.
Praktisk pedagogiske modeller og handlingskompetanse
- Å styrke de ansattes kompetanse og ferdigheter i arbeidet med det relasjonelle miljøet.
- Å løse utfordrende og konfliktfylte situasjoner på en utviklingsstøttende måte, inklusive situasjoner med høyt aggresjonsnivå og utageringer, og hvor barn kan ha traumer mm.
- Å styrke barnehages arbeide med å oppfylle kravene i rammeplaner og lovverk.
- Å styrke den voksnes lederrolle og skape en støttende gruppekultur med fokus på kommunikasjon, konfliktløsning, relasjoner, inkludering og læringslyst.
- Å utvikle barnas kommunikasjonsferdigheter, inklusive språk for følelser, tanker, perspektiver og konfliktløsning gjennom at voksne er gode rollemodeller og veiledere.
- Å utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter, inklusive språk for følelser, tanker, perspektiver og konfliktløsning gjennom at voksne er gode rollemodeller og veiledere.
- Å utvikle barnehagens og personalets kapasitet og robusthet i møte med utfordringer og vanskelig situasjoner slik at disse kan løses på en utviklingsstøttende måte for barna, og som øker barnas robusthet, trivsel og livsmestringsferdigheter.
- Å gi personalet et felles praktisk rammeverk, begrepsapparat og praktisk-pedagogiske modeller som styrker deres praktiske kapasitet og kompetanse både hver for seg og også i felleskap, som lærende team og barnehagen som en lærende organisasjon.
Eksempler på innhold i en plan, med kurs utdanning og veiledning
Under finner du en oversikt over elementer i en plan vi erfarer gir god effekt. Målet er da å styrke barnehagens egen kapasitet raskt og samtidig sikre et vedvarende fokus og videre kapasitetsøkning, over flere år.
Gjennom samtaler med dere kommer vi frem til en plan bestående av en kombinasjon av utdanning, kurs, oppfølgingssamlinger og faglig materiell.
1. Veilederutdanning for en kjernegruppe
Vi mener det er viktig å bida til en vedvarende økning i barnehagens egen kapasitet og kompetanse. Det er derfor nyttig at en eller flere av de ansatte, med støtte fra ledelsen, deltar på vår veilederutdanning i kommunikasjon og konfliktløsning. Kjernegruppen bør bestå av minst en, helst flere, fra barnehagen. Om det er flere deltagere er det en fordel om en fra ledelsen deltar.
Formålet med at en eller flere ansatte deltar på utdanningen er:
- Å gi noen av barnehagens ansatte ekstra god kompetanse i utviklingsstøttende kommunikasjon og konfliktløsning,
- At de kan bidra til å implementere, utvikle og modne ny praksis og refleksjonsprosesser i barnehagens daglige arbeide, over tid.
- At disse kan jobbe med spesielt krevende saker og selv undervise og veilede barnehagens ansatte, og foreldre.
- At disse kan bidra til å utvide kjerneegruppen med flere ansatte i barnehagen.
2. Kurs for barnehagens ansatte
Kurs over en eller flere dager for alle barnehagens ansatte om utviklingsstøttende kommunikasjon, konfliktløsning. Kurset er praktisk orientert og ment å gi et raskt løft av deltagernes handlingskapastiet.
Kurset er ment å:
- Gi alle ansatte en god praktisk forståelse og at mange av de skal være i stand til å starte å bruke PLS rammeverket i praksis.
- Gjøre kjernegruppens arbeide med videre undervisning og veiledning enklere ved å gi alle et felles kompetansegrunnlag med felles mentale modeller og begreper.
- Bidra til at alle i barnehagen kan forstå hva de som jobber med de mer krevende sakene gjør og hvorfor de gjør det, hva de selv kan gjøre for å støtte disse prosessene og forbedre samarbeidet.
Undervisningsform i kursene vil variere, fra forelesning, dialog, spørsmål og svar, gruppearbeid, refleksjonsspørsmål, øvelser, rollespill mm.
3. Oppfølgingsmøter med veiledning og caser
I etterkant av kursdagene kan det gjennomføres samlinger med mer fokus på caser, veiledning mm. Her vil vi jobbe videre med integrering av innholdet fra de første kursdagene med tanke på mer spesifike situasjoner og caser, konflikter mellom barn mm.
4. Kurs under foreldremøter
Det kan også gjennomføres kurs under foreldremøter. Målet med dette er å gi foreldrene en introduksjon til de samme modellene som de ansatte jobber med.
Ved behov kan enkelte foreldre eller avdelinger få mer veiledning fra deres kjernegruppe.
Erfaringen er at dette gjør det lettere for foreldrene å forstå hvordan barnehagen jobber, hva de selv kan gjøre, og gjør det vesentlig enklere å få til et konstruktivt samarbeid mellom barnehagen og foreldrene.
5. Prosesssamtaler med ledelsen og team
Underveis i prosessen kan det også gjennomføres samtaler med ledelsen, kjernegruppen og team av ansatte. Her kan planen justeres, utfordringer i implementering diskuteres, og spesielle caser drøftes.
6. Andre kurs
Vi kan også tilby kurs over en rekke tema som passer godt sammen med planeksempelet over.
- Eksplosive barn, et kurs med professor Ross Greene.
- Læringsmotivasjon
- Stress, traumer og barns utvikling
- Stress og traumer i omsorgsrollen
- Grensesetting og voksen ledelse
- Problemløsende dialog
Helhetlig kompetanseløft og fordypning
Elementene i planskissen gir en kombinasjon av et helhetlig kompetanseløft for hele personalgruppen, og en praktisk orientert fordypning for en kjernegruppe. Kjernegruppen kan da jobbe videre med resten av personalet i løpet av gjennomføringen planen og så videre over flere år, for å vedlikeholde og videreutvikle barnehagens kapasitet.
PLS rammeverket for kommunikasjon, konfliktløsning og reguleringsstøtte
Den praktisk-pedagogiske rammen vi tilbyr i kursene og veilederutdanningen er PLS rammeverket. PLS er et rammeverk bestående av flere praktisk-pedagogiske modeller for utviklingsstøttende kommunikasjon, konfliktløsning og reguleringsstøtte i langvarige omsorgsrelasjoner med barn.
PLS rammeverket er basert på, og ivaretar når implementert, prinsippene og verdiene som beskrives i barnehagenes rammeplan, lovverk mm.
PLS modellen
Perspektivspiralen
PLS oversikt og oppsummering
Responstrakten
Reguleringsstøttesirkler
Lederstiler
Kurshefte
PLS modellen
Perspektivspiralen
PLS oversikt og oppsummering
Responstrakten
Reguleringsstøttesirkler
Lederstiler
Kurshefte
Barnehagen som lærende organisasjon.
For å fungere godt som team og være en lærende organisasjon er det viktig å ha noen felles tydelige og praktisk orienterte mentale modeller og begreper.
Felles mentale modeller gir personalet en mulighet til å på en konkret og praktisk orientert måte forstå og kommunisere om hva som skjer i vanskelige situasjoner, anvende sin faglige kompetanse, analysere, planlegge og å omsette i praktisk handlingskompetanse.
PLS rammeverket og de praktiske-pedagogiske modellene bidrar til dette, med fokus på det sosio-emosjonelle, relasjoner, reguleringstøtte og konfliktløsning.
Erfaringer fra barnehage med bruk av PLS rammeverket
Her har vi samlet noen intervjuer med barnehager som har brukt PLS rammeverket i praksis. Du kan lese flere intervjuer fra skole, familier mm. på denne siden.
Foreldreveiledning i Kanvas barnehager
I 2016 og 2017 gjennomførte en gruppe på 15 barnehagelærere fra Kanvas barnehager en foreldreveilederutdanning over 10 dager med Hans Holter Solhjell. Her kan du lese om deres erfaringer!
Ta kontakt
Om dette høres interessant ut og dere ønsker en samtale om dette så ta gjerne kontakt via kontaktskjemaet under.
- Podcast om trassalderen med Hans Holter Solhjell og Marte Sæteren - October 8, 2024
- Intervju med Marte Sæteren om TRE® – graviditet og fødsel - July 29, 2024
- Jeg trengte mer konkrete og praktiske verktøy - February 6, 2024