Grensesetting og voksen ledelse
i relasjoner med barn.
Kurset Kunsten å si nei handler om grensesetting:
- Å velge hva vi sier nei til.
- Hvordan vi sier nei og gjennomfører grensesetting.
- Hvordan vi kan løse konfliktene, protester og sterke følelser som kan oppstå i forbindelse med grensesetting.
- Hvordan voksne kan samarbeide om grensesetting og støtte hverandres autoritet.
Grensesetting er en vesentlig livskompetanse
Å kjenne sine grenser og kunne gjennomføre grensesetting er vesentlig for å kunne føle seg trygg og oppleve mestring i relasjoner.
Ved å kjenne og være tydelige på våre personlige grenser styrker vi oss selv, vi bevarer vår egen integritet, og ivaretar også våre relasjoner.
Samtidig er det viktig å sette grenser på en måte som ikke krenker eller sårer barn unødvendig. Og som også er et godt forbilde for barn for hvordan vi setter grenser, og også respekterer andres grenser.
Vi holder gjerne kurs hos dere!
Ønsker du å bestille dette kurset til en skole, barnehage, en bedrift, organisasjon eller lignende?
Vi holder kurs under foreldremøter, personalmøter med mer. Kontakt oss via kontaktskjemaet for å få mer informasjon om dette.
“Her er hva andre deltagere sa om kurset: Svært interessant. Litt provoserende. Svært nyttig at Solhjell tok utgangspunkt i våre problemstillinger. Det er synd at ikke også lærerne kunne delta.”
“Mine ansatte var SVÆRT godt fornøyd”.
Kurset var veldig nyttig og lærerikt for oss. Vi likte veldig godt at vi kunne komme med egne eksempler på utfordringer både i forkant av, og underveis i kurset. På denne måten ble kurset ekstra relevant og gjenkjennbart for instruktørene på vår IFO (idrettsfritidsordning).
Med sportslig hilsen
Innholdet i kurset:
-Hva lærer barn når vi setter grenser?
-Hvordan kan vi sette grenser uten å krenke barnets integritet?
-Barnas egne grenser.
-Hvordan kan vi møte barnets negative reaksjoner på en empatisk og respektfull måte, uten å oppgi vårt eget nei og egne grenser?
-Konfliktløsning i grensesettingssituasjoner.
Kunsten å si nei handler om å ta ansvar for seg selv – også av hensyn til andre.
Mange grensesettingssituasjoner blir også til konflikter. I kurset snakker vi også om hvordan du kan løse slike situasjoner.
Kurs for personal- og foreldremøter
Anbefalt kurslengde for foreldremøter er på 2-3 timer. Ved kurs på 2 timer er det begrenset tid til spørsmål og svar.
Personalmøter kan vare over en halv eller en hel dag for å gå dybere inn i temaet og med mer tid til praktiske øvelser.
Kurset blir lagt opp med fokus på presentasjon av praktiske konsepter, demonstrasjoner og refleksjonsspørsmål.
Kurset kan holdes hos dere eller online via Zoom, Teams el.
Kursleder
Kursleder er Hans Holter Solhjell.
Jeg er pedagog, med hovedfag i pedagogikk fra UIO.
Tidligere har jeg jobbet ved Politihøyskolen i Oslo hvor jeg underviste i psykologi.
Jeg har spesialisert meg på kommunikasjon og konfliktløsning relasjoner med barn, sett i et lærings og utviklingsperspektiv.
Til daglig så jobber jeg med kurs og veiledning for foreldre, barnehager og skoler. Jeg jobber også med stressmestring og traumeterapi.
Du kan lese mer om meg her.
Tilbakemeldinger fra kurs for Team Olivia Fosterhjemtjenester
Her er noen tilbakemeldinger etter et kurs for fosterforeldre, miljøarbeidere og andre som jobber med barn og ungdom i fosterhjem og bolig.
“Mener dette er det beste og mest relevante nettkurset for den daglige miljøterapien på institusjonen jeg har fått med meg.
Takk for i dag.”
“Kjempebra :)”
“Jeg har en 16 åring i fosterhjem og en 15 åring i beredskapshjem. Veldig bra fagdag, som burde vært obligatorisk for alle foreldre. Jeg har jobbet endel i skole og barnehage og jeg synes trenden er at barn blir dårligere og dårligere oppdratt hjemme :-(“
“Veldig bra!”
“Meget bra og relevant!”
“Veldig god fagdag!”
“Kjempebra!”