FB
Introduksjonskurs til PLS-modellen for autoritativ voksenledelse, grensesetting, konfliktløsning og reguleringsstøtte

Når store følelser tar over

Et online kurs om

 

Trygg Voksen Ledelse •
Grensesetting, Perspektivtagning •

Emosjonell Støtte og Samarbeid

 

Basert på PLS modellen

“I fastlåste, vanskelige situasjoner har jeg klart å hjelpe barn gjennom vanskelige følelser, og opplevd at neste gang det blir vanskelig så løser det seg enklere. Jeg har lært og de har lært. Nå når jeg har holdt på med dette over et år ser jeg så store resultater.”

Cecilie Hillesøy

Mor

Innholds- og lærerik kurspakke!

Du får:

  • Nettkurs
  • PLS kursbok
  • PLS plakater

Sommersalg!

2990 kr 1990 kr

PLS Startpakke

“Takk for tilsendt kursmateriale, det har virkelig hjulpet oss!”
Vennlig hilsen

Anne Bachmann

“Kurset og kursheftet gav oss et enkelt og konkret begrepsapparat og en felles forståelse på hvordan vi som foreldre kan bygge en bedre relasjon med barna våre.”

Foreldrepar

Opplever dere noe av dette?

  • Utagering, slag, spark, biting, verbal aggresjon.
  • Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.
  • Barn som er mye frustrerte, irritable eller sinte.
  • Barn som lett kommer i konflikt med andre.
  • Det skal lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.

Hvem er kurset for?

  • Deg som har barn i typisk “Selvstendighetsalder”
  • Deg som har barn med ekstra utfordringer, diagnoser, traumer mm.
  • Deg som jobber med barn i barnehage og skole.

I kurset lærer du å:

Kommunisere og løse konflikter på en trygg og tydelig måte

Lær hvordan du kan håndtere følelsesladede situasjoner ved hjelp av PLS-modellen – et strukturert og kraftfullt verktøy som gir oversikt, bygger forståelse og styrker relasjonen, også i stressende og kaotiske øyeblikk.

Bruke de fem fasene i trygg ledelse og konfliktløsning

Få en oversiktlig tilnærming til trygg voksen ledelse og konfliktløsning – klart beskrevet i 5 faser, med tydelige ferdigheter for hver fase.

Støtte emosjonell regulering – både hos deg og barnet

Forstå hvordan du bygger emosjonell trygghet og resiliens – for både barn og voksne. Lær forskjellen mellom selvregulering, sam-regulering og regulerings-støtte, og hvordan du kan støtte barnet i krevende følelsesmessige øyeblikk.

Avhjelpe traumer og støtte barns utvikling

Lær hvordan relasjonelt stress, traumer og belastninger påvirker barns atferd, følelser og relasjoner – og hvordan du kan møte dette på måter som hjelper og reparerer, i stedet for å eskalere og forsterke.

Styrke grunnmuren for utvikling av psykisk helse

Lær hva som fremmer god utvikling, psykisk helse, læring, lek og trygg tilknytning – og hva som kan forstyrre eller hindre disse prosessene.

Forstå hjerne–kropp-sammenhengen i stress og traumer

Få praktisk innsikt i hvordan det autonome nervesystemet, polyvagal teori og kamp–flukt–frys-responsen påvirker barns (og voksnes) atferd – og hvordan du kan jobbe med hjernens egne systemer, ikke imot dem.

Fra ettergivende til Trygg Mamma og godt samarbeid!

Marthe Seteren, mamma til to små jenter, har deltatt på kurset og også lest PLS kursboken. Du får tilsendt denne boken i posten når du melder deg på dette kurset. Se videoen med Marte for å høre hennes erfaring!

Hun forteller blant annet at hun har:

  • Lært å være både tydelig og varm i møte med barna
  • Gått fra å være mer unnvikende og ettergivende til å bli tydeligere og tryggere i grensesetting og ledelse
  • Fått konkrete verktøy for å sette grenser på en trygg måte
  • Oppdaget hvordan konflikter kan løses slik at både barn og voksne blir fornøyde med utfallet
  • Fått en felles forståelse sammen med mannen sin – og støtte hverandre i foreldrerollen
Hans Holter Solhjell, country director of FamilyLab Norway and the developer of the PLS Framework for Authoritative Leadership, Conflict Resolution, and Developmental Support.

Kurset undervises av Hans Holter Solhjell

Jeg er pedagog med videreutdanning i veiledning. Jeg har lang erfaring fra undervisning og veiledning av foreldre, barnehager og skoler. Og har også undervist i psykologi ved Politihøyskolen i Oslo, hvor jeg hadde hovedfokus på kommunikasjon og konfliktløsning.

Jeg har spesialisert seg på kommunikasjon, konfliktløsning og utviklingsstøtte i relasjoner med barn. Og er også utdannet i og jobber med kroppsorienterte traumeterapi, Somatic Experiencing, SE, og Trauma Release Exercises, TRE. Jeg er også Global Certification Trainer i TRE.

I min hovedoppgave i pedagogikk skrev jeg om temaer relatert til selvregulering, hjernens og nervesystemets utvikling, psykonevrobiologisk tilknytningsteori, traumer og relasjonelt stress, mm.

Over de siste 15 årene har jeg utviklet PLS rammeverket, et sett med praktisk-pedagogiske modeller for praksis, veiledning og undervisning om relasjoner, kommunikasjon, konfliktløsning, regulerings- og utviklingsstøtte. De viktigste av disse er PLS modellen, Perspektivspiralen og Responstrakten. Du kan lese mer om meg her.

PLS Startpakke

God voksen ledelse i relasjoner med barn

Alle barn trenger gode voksne ledere, foreldre og deg som jobber i barnehage og skole. Som både kan lede tydelig og sette effektive grenser, og samtidig vise forståelse for barnets perspektiv, behov og følelser, og støtte barnets utvikling.

I dette kurset lærer du mer om hvordan du kan gjøre dette, også når det er vanskelig. Og hvordan dere som voksne, laget rundt barnet, kan samarbeide og støtte hverandre.

Lær konkrete verktøy og strukturerte modeller for å møte utfordrende situasjoner med tydelighet, trygghet og utviklingsstøttende ledelse. Du vil lære ferdigheter og modeller som hjelper deg å styrke relasjonen til barnet, fremme læring og gjøre selv krevende øyeblikk til muligheter for en positiv utvikling.

PLS modellene for voksen ledelse

Dette kurset gir deg en introduksjon til PLS rammeverket, et sett praktisk-pedagogisk modeller for autoritativ voksen ledelse, grensesetting, konfliktløsning og utviklings-og reguleringstøtte.

PLS er utviklet med bakgrunn i forskning og teori om barns utvikling, læringsprosesser, utviklingsstøtte, kommunikasjon og konfliktløsning, aggresjon, stress, traumer. PLS er en forkortelse for positive læringsspiraler.

PLS rammeverket gir deg et praktisk fokusert rammeverk for hvordan du kan jobbe systematisk i krevende situasjoner og skape læringsprosseser over tid. PLS er utviklet både for foreldre og deg som jobber med barn, i barnehage og skole.

“PLS modellen gir en struktur til arbeidet som gjør det lettere å stå i en krevende situasjon. Vi fikk en mye bedre kompetanse til å håndtere utfordringer. Det gjør det også lettere for de voksne å samarbeide. Den (PLS) gjør det blant annet enklere å veilede lærerne og assistenter som jobber direkte med elevene. Det har vært veldig mye positiv fremgang dette året.”

Marit Hunstad

Rektor

Uttalelser

“Jeg har selv merket at jeg føler meg tryggere som voksen i situasjoner som kan eskalere. Jeg vet at jeg kan møte situasjonen på en god måte, har flere gode ideer om hva jeg kan gjøre, og ser at det jeg gjør hjelper barnet. Så det er veldig spennende å jobbe på denne måten.”

Inger Ma

Spesialpedagog og veileder i barnehage

“Jeg har vært på mange kurs angående traumer, hvordan hjernen fungerer og mye annet, men jeg har lett etter noe mer, som kobler dette sammen med det praktiske, og som sier noe konkret om det de vanskelige og utfordrende situasjonene.

PLS modellen er en fantastisk kombinasjon av det praktiske og det teoretiske – det går så hånd i hanske og det fungerer veldig godt.”

Astrid Svendsen

Fostermor

“Jeg og samboeren min er nå mye tryggere på hverandre i foreldrerollen, mer samstemte og kan støtte oss til hverandre mer. Vi utfyller hverandre bedre og kan støtte hverandre mer. Når en av oss er mer stressa og har begeret helt fylt opp så kan den andre enklere steppe inn og støtte eller overta situasjonen.”

Hanne

pedagog, samboer og mor

“Hei! Jeg har fått tilsendt presentasjonen du hadde for oss, og vil bare si takk for det.  Den var utrolig bra, og det var hele presentasjonen din også. Det var vanskelig å dy meg for å ikke være for engasjert, fordi det var så spennende. Jeg brenner virkelig for det du jobber med, og har brukt mye selvstudie for å forstå kompleksiteten og perspektiv på barns oppvekst, utviklingspsykologi, stress og traumer. Kurset ditt ga både aha-opplevelser og bekreftelser på mine egne antakelser ut ifra den teorien jeg har brukt tid på å forstå. Veldig lærerikt!».

Anja

Barnehagelærer

“Det er også en god følelse for oss begge at nå er kommunikasjonen oss imellom ikke preget av konflikt oss imellom, men mer samtale og refleksjon rundt de ulike situasjonene og foreldrerollen.”
Hanne

pedagog, samboer og mor

“PLS gir en faglig struktur på mye av det som er utfordrende og vanskelig i denne typen jobb. Og gjør det mulig for personalet å samarbeide bedre og derfor i praksis støtte hverandre mer, og skape mestringsfølelse også på teamnivå.”
Inger Ma

Spesialpedagog og veileder i barnehage

“Det er fantastisk å oppleve å mestre denne utfordringen og spesielt i et slik tilfelle vi følte var ekstra krevende og fortvilende, og hvor vi følte at vi begynte å gå inn i en negativ spiral. For oss som foreldre er det en utrolig mestringsfølelse i å se en så positiv og tydelig endring på barnet så kjapt ved riktig bruk av PLS modellen.”
Hanne

pedagog, samboer og mor

“Heftet inneholder mye kunnskap om kommunikasjon og konflikthåndtering, men Solhjell presenterer det veldig ryddig og oversiktelig. Han skriver slik at jeg forstår, med et enkelt og tydelig språk og mange konkrete eksempler. Jeg opplevde at de spørsmålene jeg stilte meg selv underveis ble svart på fortløpende.”Les mer

Hege

mamma til en viljesterk toåring (-:

I dette kurset får du med:

Online kurs:

  • Traumer, relasjonelt stress og barns utvikling, selvregulering og reguleringsstøtte. 1 time.
  • PLS modellen Voksen ledelse, grensesetting, kommunikasjon og konfliktløsning i praksis. 2 timer.
  • Introduksjon til Reguleringstøttesirkler. 1. time.
  • PLS Perspektivspiralen og perspektivtagende kommunikasjon videoforedrag. 1. time.

Kursmateriell

  • Kursbok: Relasjoner med barn: De utfordrende situasjonene
  • Plakater: PLS modellen, PLS Perspektivspiralen, Responstrakten, PLS Autoritativ ledelse, PLS oppsummering. PLS reguleringsstøttesirkler
Et barns utvikling av selvregulering påvirkes i stor grad av kvaliteten på den samregulering og reguleringssøtte omsorgsgiveres over tid, i alle hverdagens små situasjoner, møter barnet med.
trassalder skolebarn

Få en 10% rabattkode

når du registrerer deg på vårt nyhetsbrev.

Fyll inn epost og fornavn under.

Du kan når som helst enkelt avregistrere deg fra nyhetsbrevet.

You have Successfully Subscribed!