Famlab’s basisutdannelse og seminarleder grunnutdannelse.
Dette er programmet for Famlab’s basisutdannelse og seminarleder grunnutdannelse, Kompetente voksne. Du finner all annen informasjon om denne utdannelsen på denne siden.
Utdannelsen går over to samlinger av 3 dager. Begge samlinger begynner vi klokken 08.30 første dag og andre dag, og jobber til kl. 19.00. Den tredje dagen jobber vi fra kl 08.30 til 16.00
______________________________________________________________________________________________________________
Anbefalt litteratur:
Vi anbefaler at du leser følgende litteratur av Jesper Juul som en del av utdannelsen_
Ditt kompetente barn.
Kunsten å si nei.
Her er jeg! Hvem er du?
Foreldreveiledning.
Fra lydighet til ansvarlighet.
Aggresjon.
Du finner alle disse bøkene i vår bokhandel, her.
Innhold og tema 1. samling
Presentasjon av deltagere og kursledere
Vi blir kjent og reflekterer rundt ”overskriften” kompetente voksne.
Verdigrunnlag og prinsipper.
Famlabs og Jesper Juuls verdigrunnlag og prinsipper:
Autentisitet og samarbeid, autonomi og integritet, likeverdighet og personlig ansvar.
Autonomi vs det autoritære, samarbeid vs kontroll og tilpassning, integritet vs underkastelse, autentisitet vs konformitet.
Hva betyr dette i praksis i relasjoner med barn, i den enkeltes hverdag hjemme, i barnehage og skole?
Hva er bakgrunnen for akkurat mine verdier, ståsted og mønstre?
Hvordan har nære relasjoner, livserfaringer, samfunn og utdanning påvirket eller endret mine verdier?
Konflikt og grensesetting.
Fra verdier til grenser, finnes det en sammenheng?
Hva gjøre konflikter med relasjoner?
Hvilke redskap har jeg for å gå inn i en konflikt?
Hva legger jeg i ”vi må sette grenser”?
Hva er grensesetting?
For hvem, hvordan, med hvilken hensikt?
Hva skjer med oss når vi opplever en konflikt?
Personlig ansvar for egne grenser.
Kontakt og relasjon, ledelse og dialog.
Hvordan holde og utvikle kontakt mellom barn og voksne.
Godt lederskap, hva innebærer dette i familien, i barnehagen, på arbeidsplassen, og i klasserommet?
Lydighet eller ansvarlighet?
Det personlige og sosiale språket.To ulike måter å møte hverandre på. Når bruker vi hva?
Å møte makt med motmakt vs å forstå opplevelsen og følelsene bak handlinger.
SELVFØLELSE.
Fra frø til fullvoksent tre:
Hva er forskjellen selvfølelse og selvtillit?
Hvilken betydning har selvfølelse og selvtillit?
Hva styrker selvfølelsen og hva styrker selvtilitten?
På seg selv kjenner man ingen andre. Min egen erfaring og hvordan jeg bruker denne i møte med andre. Veien til dialog og likeverdighet.
Hvor går veien videre?
Verktøy og tilnærminger du kan bruke for å formidle i jobben, i familien, som seminarleder.
Hvordan du kan jobbe videre til neste samling.
Spørsmål og svar sesjon med Jesper Juul. Deltagerene får her mulighet til å stille sine spørsmål direkte til Jesper Juul. Spørsmål må forberedes på forhånd og sendes inn for å best mulig utbytte av tiden.
Innhold og tema 2. samling
Erfaringer fra modul 1. Hva har jeg lært og hva har jeg brukt?
Aggresjon – den moderne tids tabu. Barns normale uttrykksmåte er blitt gjort til et stadig større problem. Hva skjer når vi forbyr følelser?
Om de første årene og betydningen av trygg tilknytning. Hva kan tilknytningspsykologien tilføre?
De vanligste spørsmålene for de små barna – søvn, mat og trass. Hvordan møte foreldrenes veiledningsbehov?
Barns normalutvikling. Fra å være til å tenke om det å være. Hvordan snakke om og til barn i ulike aldre.
Fra trass til tenåring – hvordan kan foreldre vokse sammen med barna?
Familien som system. Hva er en familie i balanse og hva kjennetegner familien som strever?
Skilsmisser, dødsfall og andre kriser – hvordan påvirkes familiesystemet?
Utfordringer i jobb, i familien, i seminarlederrollen. Hva kan jeg bruke av eget repertoar og hva trenger jeg mer av, eller hjelp til?
Kan skade repareres? Om skjevutvikling og hvordan møte barn og unge som sliter.
Om å finne sin stemme og sin arena. Hvordan kan jeg bruke Famlabs og Jesper Juuls filosofi videre? Hvilken form passer og hva ønsker jeg å oppnå?