PLS Perspektivspiralen
Forståelsesfokusert Perspektivtagende Kommunikasjon
Kurs for foreldre, skoler og barnehager
Online kurs med live deltagelse
Kurset går over 4 ganger av 2 timer. Totalt 8 timer.
- Dato:
- Pris:
- Påmelding: Meld deg på her!
Opptak: Det blir gjort opptak av kurset. Du får tilsendt opptaket i etterkant.
Kurs for personal- og foreldremøter
Les mer om kurs for barnehager og skoler her
Vi tilbyr skreddersydde kurs for personal- og foreldremøter i barnehager og skoler. For foreldremøter anbefales en varighet på 2-3 timer, mens personalmøter kan gjennomføres på en halv eller hel dag. Les mer om våre kurs og pakker for kompetanseutvikling i skoler her og barnehager her. Kontakt oss her for å bestille kurs.
Perspektivtagning og voksen ledelse i relasjoner med barn
Essensielle ferdigheter for å skape trygge og støttende relasjoner
Når vi skal lede, ta beslutninger, sette grenser, velge tiltak og løse utfordrende situasjoner er det en stor fordel å ha en god forståelse av hva som foregår i situasjonen. Dette inkluderer å forstå hva barnet opplever, føler og tenker.
Å oppleve å bli forstått og inkludert er essensielt for barns trygghet, trivsel og mestring. Dette kurset fokuserer på hvordan vi kan forstå hva barn uttrykker og kommunisere på en måte som får dem til å føle seg forstått og tatt hensyn til.
I dette kurset lærer du å:
- Å lede bedre gjennom å forstå først
- Å sette bedre grenser ved å forstå barnets intensjon og plan
- Forstå hva barnet utrykker og formidler til deg
- Kommunisere godt med barnet om det barnet utrykker
- Hjelpe barnet å oppleve relasjonell mestring gjennom å bli forstått og inkludert
- Redusere relasjonelt stress, friksjon og misforståelser, både hos barnet og deg selv
- Kommunisere på en måte som utvikler barnets språk for situasjoner, eget perspektiv, tanker, følelser og relasjonen
- Møte utfordrende adferd på en måte som deeskalerer og roer barnet.
- Kombinere perspektivtagning med en rekke ulike tiltak, som grensesetting, veiledning, problemløsning, konsekvenser mm.
Målgruppe for kurset:
- Foreldre
- Ansatte i barnehager
- Ansatte i skoler
- Andre med omsorg for barn
Om kurset og Forståelsesfokusert Perspektivtagende Kommunikasjon
Betydningen av å forstå og å bli forstått
Barn forsøker å formidle sin opplevelse, tanker og meninger til oss. Dette handler ofte om hva barnet vil, ønsker, tenker, opplever og føler. Et grunnleggende behov hos både barn og voksne er å oppleve å bli forstått og å oppleve relasjonell mestring gjennom både verbal og nonverbal kommunikasjon.
Å oppleve å bli forstått er vesentlig for trivsel, mestringsfølelse, selvfølelse og opplevelsen av å bli inkludert, tilhørighet og trygg tilknytning. Å oppleve å bli misforstått, eller at den andre ikke forsøker å forstå, skaper stress, utrygghet og aktiverer hjernens nødsystemer for beredskap og forsvar, og kan bidra til sterke følelser, utageringer og aggresjon.
Dette kurset er spesielt nyttig hvis:
- Du har barn selv, eller jobber med barn som reagerer intenst
- Du ønsker å hjelpe barn med å regulere sine egne følelser og adferd bedre
For voksne:
Gode ferdigheter i perspektivtagende kommunikasjon gjør det enklere å lede og gjennomføre daglige aktiviteter, ha klare forventninger, sette grenser og konsekvenser, løse konflikter og veilede barna effektivt.
Perspektivspiralen, Perspektivtagende Kommunikasjon
og andre lignende begreper
Perspektivspiralen og Forståelsesfokusert Perspektivtagende Kommunikasjon har mange likheter og fellestrekk med andre begreper og ferdigheter, som aktiv lytting, anerkjennende kommunikasjon, ikke-voldelig kommunikasjon, mentalisering og validering.
I praksis innebærer disse begrepene ferdigheter med fokus på å møte andre, barn og voksne, med interesse og forsøk på på forstå og ta den andres opplevelse, tanker og følelser på alvor. De vektlegger litt ulike, men komplementære, deler av denne typen av ferdigheter.
I dette kurset lærer du du både om Forståelsesfokusert Perspektivtagende Kommunikasjon, og hvordan du kan kombinere dette med med andre viktige ferdigheter og tiltak, som ledelse, grensesetting og problemløsning.