FB

Rettighetserklæring for barn med atferdsutfordringer

Denne rettighetsærkleringen for barn med adferdsutfordringer er utviklet av professor Ross Greene. Ross Greene er forfatter av bøkene Utenfor og eksplosive barn. Disse bøkene finner du i vår bokhandel www.famlabbok.no.

Vi arrangerer jevnlig kurs med Ross Greene. Se denne siden for informasjon om kurs med Ross Greene.

 

Hvis vi ikke begynner å gjenreise verdigheten til barn med sosiale, emosjonelle og atferdsmessige utfordringer, vil vi fortsette å miste dem i oppsiktsvekkende tempo. Å gjøre det rette er ikke lenger bare en mulighet, det er en absolutt nødvendighet. Det handler om menneskeliv, og vi må nå gå sammen og gjøre alt vi kan for at disse livene ikke går tapt.

Barn med atferdsutfordringer har rett til

  • at atferdsproblemene forstås som en form for forsinket utvikling av fleksibilitet/omstillingsevne, frustrasjonstoleranse og problemløsningsevne
  • at foreldre, lærere, psykisk helsearbeidere, leger, trenere, alle rundt disse barna forstår at utfordrende atferd er en form for utviklingsforsinkelse, akkurat som man kan være forsinket i mestringen av lesing, skriving og regning
  • å bli møtt med samme medfølelse og tilnærming som de med andre kognitive forsinkelser
  • å ikke bli misforstått og stemplet som frekke, bortskjemte, manipulerende, oppmerksomhetssøkende, trassige, grensetestende, kontrollerende eller umotiverte
  • voksne som forstår at utfordrende atferd oppstår som svar på spesifikke uløste problemer – lekser, skjermtid, tannpuss, klesvalg, søskeninteraksjoner, og så videre – og at disse uløste problemene vanligvis er svært forutsigbare og derfor kan løses proaktivt
  • voksne som forstår at det primære målet er å løse disse problemene gjennom samarbeid og på en måte som er realistisk og gjensidig tilfredsstillende, slik at de ikke utløser utfordrende atferd mer.
  • voksne (og klassekamerater) som forstår at time-outs, gjensitting, utvisning og isolasjon verken løser problemene eller «bygger karakter», men faktisk ofte gjør ting verre.
  • at voksne har en genuin interesse for disse barnas bekymringer og perspektiver, og at bekymringene og perspektivene sees på som legitime, viktige, verdt å lytte til og å få klarhet i
  • å ha voksne i sitt liv som ikke tyr til fysiske inngrep, men som har kunnskap om og er dyktige på andre problemløsningsmetoder
  • å ha voksne som forstår at problemløsning gjennom samarbeid – i stedet for insistering på blind autoritet – er det som forbereder barna på de krav de møter i den virkelige verden.
  • å ha voksne som forstår at blind lydighet overfor autoriteter er farlig, og at livet i den virkelige verden krever at man kan uttrykke sine bekymringer, lytte til andres bekymringer og jobbe mot gjensidig tilfredsstillende løsninger.

———————————————————————————————————-
Hvis du er enig i det du nettopp har lest, skriv ut (utskriftslink til en pdf?) Rettighetserklæringen og heng den opp hjemme eller på arbeidsplassen. Ved å signere rettighetserklæringen hjelper du Lives in the Balance slik at folk som tar viktige avgjørelser angående barn med atferdsutfordringer får vite at du støtter prinsippene ovenfor. Trenger du en pdf av Rettighetserklæringen, KLIKK HER (link til pdf)

Signer Rettighetserklæringen hos www.livesinthebalance.org (https://www.livesinthebalance.org/sign-bill-rights)

Vi arrangerer jevnlig kurs med Ross Greene. Se denne siden for informasjon om kurs med Ross Greene.

 

Få en 10% rabattkode

når du registrerer deg på vårt nyhetsbrev.

Fyll inn epost og fornavn under.

Du kan når som helst enkelt avregistrere deg fra nyhetsbrevet.

You have Successfully Subscribed!