PLS Læringskulturtrappen

Samarbeid, robusthet og resiliens

i familier, barnehager og skoler

Styrking av psykologisk trygghet, samarbeid og autoritativ voksenrolle for å fremme læring, utvikling og robusthet i møte med utfordringer.

 

Av Hans Holter Solhjell.

Dette er en del av en artikkelserie om PLS rammeverket. Se hele artikkelserien her.

<br />
PLS Læringskulturtrappen<br />
Samarbeid, robusthet og resiliens<br />
i familier, barnehager og skoler

Samarbeid om robusthet, trygghet og autoritativ voksenrolle i møte med utfordringer

PLS Læringskulturtrappen en utviklingsmodell for samarbeid om robusthet, trygghet og autoritativ voksenrolle i møte med utfordringer. Modellen beskriver nivåer i samarbeids- og læringskulturen i team og organisasjoner.
Den kan brukes til refleksjon om hvor i trappen dere befinner dere per i dag, og hva dere ønsker å jobbe med videre. Målet er å gi en oversikt som kan bidra til prosesser som styrker samarbeid, ledelse og læringsprosesser.

Last ned modellen her

Modellen viser en trinnvis utvikling fra et samarbeidsklima som på de nedre nivådene er preget av lav psykologisk trygghet, fragmentert kommunikasjon og begrenset ansvarstaking, til et nivå der robuste, fleksible og resiliente praksiser for samarbeid, felles læring og problemløsning dominerer. På de øvre nivåene kjennetegnes kulturen av psykologisk trygghet, åpen dialog rundt forståelse av situasjoner og mål, samt evne til samarbeid om problemløsning og tilpasning i møte med endringer.

Læringskulturtrappen understreker betydningen av læringsorientert innstilling, aktiv problemløsende dialog og felles mentale modeller som grunnlag for godt og effektivt samarbeid. Og viktigheten av å utvikle både individuelle ferdigheter og kollektive praksiser som fremmer tillit, mestring og langsiktig utvikling.

Teoretisk forankring

Læringskulturtrappen bygger på teorier om lærende organisasjoner og dynamiske systemer (Senge), organisasjonskultur (Schein), psykologisk trygghet (Edmondson), transformasjonsledelse (Bass & Avolio), kompleksitetsledelse (Uhl-Bien, Marion & McKelvey), selvbestemmelse og tilhørighet (Deci & Ryan), gruppeutvikling (Tuckman) og endringsprosesser (Kegan & Lahey).

Modellen er ment å skape oversikt og er nødvendigvis en forenklet fremstilling av komplekse samspill mellom individuelle, relasjonelle og organisatoriske faktorer. Hvor et team befinner seg i trappen kan endre seg over tid, fra et tema til et annet, og også tolkes på ulike måter avhengig av kontekst.

Anvendelsesområder

  • Refleksjonsverktøy for ledere, pedagoger, terapeuter og andre profesjonelle som arbeider med læringskultur, utviklings- og endringsprosesser.
  • Analyse av nåværende praksis i team og organisasjoner.
  • Styrking av psykologisk trygghet for å fremme læring og utvikling.
  • Styrking av Autoritativ voksenrolle individuelt og som gruppe/organisasjon for å fremme læring og utvikling.
  • Motivere for endringsprosesesr og utvikling av robusthet, resiliens og fleksibilitet i møte med utfordringer.
  • Identifisering av systemiske barrierer og utvikling av strategier for bærekraftig samarbeid og ledelse.
PLS Perspektivspiralen

Vil du lære mer om hvordan du kan bruke PLS rammeverket, PLS læringskulturtrappen, bestille kurs eller utdanning? Ta gjerne kontakt via kontaktskjemaet.

Dette er en del av en artikkelserie om PLS rammeverket. Se hele artikkelserien her.

PLS Startpakke

PLS startpakken er den raskeste måten å komme i gang på. Du kan lese mer om PLS startpakken her.

Veilederutdanning i PLS kommunikasjon og konfliktløsning. Les mer om utdanningen her.

Du kan også kjøpe kurshefte og en plakat av PLS modellen på denne siden.

Lær mer om praktisk bruk av PLS rammeverket!

Hans Holter Solhjell
Følg meg
Latest posts by Hans Holter Solhjell (see all)