Intervjuer med deltagere på veilederutdannelsen
Her kan du lese intervjuer med deltagere på vår veilederutdannelse.
I intervjuene forteller de om sine erfaringer med bruk av PLS modellen i skole, barnehage, familie og i veiledning.
I tillegg finner du en kommentar fra Jesper Juul, forfatter, familieterapeut og grunnlegger av Famlab.
Jeg trengte mer konkrete og praktiske verktøy
Rebecca er psykolog og jobber i BUP med barn og unge. Som nyutdannet psykolog med ny jobb i BUP kjente hun på at hun hadde mye teoretisk kunnskap men likevel trengte flere praktiske verktøy. Hun valgte derfor å delta i 2020/21 på Famlabs PLS veilederutdanning og deler i dette intervjuet noen av sine erfaringer med bruk av PLS i jobben og hjemme.
Bedre samarbeid i familien
Hanne studerer master i pedagogikk, har tidligere jobbet i barnehage og jobber nå med barn som strever med skolehverdagen. Hun har en samboer og et barn og forteller at de som foreldre kommer fra to ulike familiekulturer med tanke på oppdragelse, noe som bidro til en del uenighet og konflikter. Hun valgte å ta PLS- veilederutdanningen for å styrke samarbeidet mellom dem som foreldre og bli mer samstemte i konfliktsituasjoner.
Tryggere i møte med aggresjon utagering og konflikter
Nina har jobbet som barneskolelærer siden år 2000. Hun har nå deltatt på Famlabs veilederutdannelse og deler i dette intervjuet sine erfaringer. Hun sier blant annet at hennes stressnivå har sunket, hun forstår barna bedre og ser tydelig at det hun nå gjør, er bra for små og store.
Relasjoner læring og selvutvikling med Famlabs veilederutdannelse
Mersije jobber på en Steinerskole og har har flerkulturell bakgrunn, fra Slovenia og Norge, med foreldre fra Kosovo og er gift med en mann fra Irak. Her deler hun sine erfaringer med Famlabs veilederutdannelse og PLS modellen, som hun forteller at har betydd mye for henne både personlig og i yrkessammenheng.
Trygghet for enslige mindreårige flyktninger
Intro Ung bosetter og følger opp enslige mindreårige flyktninger som kommer til Norge. De ansatte hos Intro Ung deltok vinteren 2022 på en kursrekke med Hans Holter Solhjell om kommunikasjon, konfliktløsning, stress og traumer og deler her sine erfaringer. Her forteller de om sine erfaringer fra kursrekken.
En utfordrende situasjon i familien, barnehage og skole
Cecilie Hillesøy har deltatt på vår veilederutdannelse i utviklingsstøttende kommunikasjon og konfliktløsning og har brukt PLS modellen i sin rolle som mor og veileder. I dette intervjuet forteller hun om sine erfaringer.
Jesper Juul om PLS modellen
I mars 2017 besøkte jeg Jesper Juul i hans hjem i Odder, Danmark, hvor han bodde etter at han ble sittende i rullestol de siste årene av sitt liv. Etter besøket skrev han en anbefaling av en av modellene jeg har utviklet, PLS modellen, i sitt nyhetsbrev til Familylab Association i april 2017.
Veiledning og støtte til fosterforeldre
Astrid er fosterforelder og deltok på Famlabs veilederutdannelse. Her deler hun noen av sine erfaringer fra utdanningen og med bruk av PLS modellen.
KONFLIKTLØSNING OG ORGANISASJONSUTVIKLING I SKOLEN
Marit er rektor i barneskolen og har deltatt på Famlabs veilederutdannelse og har brukt PLS modellen med gode resultater i sitt arbeide som rektor. Her kan du lese om hennes erfaringer!
Utviklingsstøtte og konfliktløsning i skolen med PLS modellen.
Lene Dragland- Solvang er lærer og har deltatt på Famlabs veilederutdannelse og brukt dette med gode resultater i sitt arbeide i skolen. I dette intervjuet deler Lene noen av sine erfaringer!