PLS
reguleringsstøtte-
modellen
En serie artikler om
PLS reguleringsstøttemodellen.
PLS reguleringsstøttemodellen er en praktisk-pedagogisk modell
for kommunikasjon, konfliktløsning og utviklingsstøtte
i relasjoner med barn i familier, barnehager og skoler.
Modellen er utviklet av den norske pedagogen
Hans Holter Solhjell.
Her finner du en artikkelserie som forklarer modellen,
presenterer de teoretiske og praktiske inspirasjonskildene,
og sammenligner modellen med andre metoder som er
i bruk i relasjoner med barn fagfeltet.
Oversikt over artiklene
Del 1. Hva er PLS reguleringsstøttemodellen?
Del 2. PLS reguleringsstøttemodellen
Del 3. PLS reguleringsstøttemodellen, sammenligning med andre metoder.
Del 4. PLS reguleringsstøttemodellen og komplekse situasjoner med høy intensitet.
Del 5. PLS reguleringsstøttemodellen og COS, Trygghetssirkelen.
Del 6. PLS reguleringsstøttemodellen og Traumebevisst omsorg
Del 7. PLS reguleringsstøttemodellen, dialogmetoder og humanistisk psykologi
Del 8. PLS reguleringsstøttemodellen i kombinasjon med andre metoder.
Del 9a. PLS reguleringsstøttemodellen og De utrolige årene.
Del 9b. Barnets perspektiv og subjektive opplevelse i PLS reguleringsstøttemodellen og De utrolige årene.
Del 9c. PLS reguleringsstøttemodellen og De utrolige årene, ulike motivasjonsteorier.
Hva er
PLS reguleringsstøttemodellen?
En serie artikler med beskrivelse av modellen, den teoretiske bakgrunnen
og sammenligning med andre metoder i fagfeltet.

Hva er PLS reguleringsstøttemodellen?
Del 1. PLS reguleringsstøttemodellen er en nyutviklet praktisk-pedagogisk metode til bruk i konfliktsituasjoner med barn og ungdom. Både i vanlige hverdagssituasjoner som de fleste kan oppleve som utfordrende, og også når situasjoner og relasjoner er spesielt vanskelige og krevende. Les mer her

PLS reguleringsstøttemodellen
Del 2. PLS reguleringsstøttemodellen beskriver 5 faser i konflikter i relasjoner med barn, og hva voksne kan gjøre i hver fase for å redusere konfliktnivået, og skape positiv læring både for barnet og den voksne. Les mer her

PLS reguleringsstøttemodellen, sammenligning med andre metoder.
Del 3. Hva som er spesielt med PLS reguleringsstøttemodellen og hva som kjennetegner den sammenlignet med andre metoder, som Trygghetssirkelen, Traumeinformert omsorg, De utrolige årene mfl. Les mer her

PLS reguleringsstøttemodellen og komplekse situasjoner med høy intensitet.
Del 4. Hva er spesielt med konflikter i relasjoner med barn? Høy emosjonell intensitet, mange konfliktsituasjoner, voksne som ansvarlige ledere og mer. Les mer om dette i denne artikkelen. Les mer her

PLS reguleringsstøttemodellen og COS, Trygghetssirkelen.
Del 5. En sammenligning av PLS reguleringsstøttemodellen og Trygghetssirkelen, COS, med fokus på forskjellen mellom lek og utforskningsdynamikk og konfliktdynamikk. Les mer her

PLS reguleringsstøttemodellen og Traumebevisst omsorg
Del 6. PLS reguleringsstøttemodellen har mye felles med Traumebevist omsorg, med tanke på teori og kunnskapsgrunnlag. Og er samtidig en langt mer konkret og praktisk pedagogisk modell, med hovedfokus på praktisk reguleringsstøtte.

PLS reguleringsstøttemodellen, dialogmetoder og humanistisk psykologi
Del 7. PLS reguleringsstøttemodellen er inspirert av den humanistiske tradisjonen i psykologi og pedagogikk, dialogmetoder og Self-Determination Theory.

PLS reguleringsstøttemodellen i kombinasjon med andre metoder.
Del 8. PLS reguleringsstøttemodellen kan gjerne suppleres med og brukes sammen med andre tiltak og andre metoder, for både barn og voksne, når relasjoner og konflikter er mer krevende og kompliserte.

PLS reguleringsstøttemodellen og De utrolige årene.
Del 9a. En sammenligning av PLS reguleringsstøttemodellen og metoden De utrolige årene med fokus på betydningen av barns perspektiv og ulike motivasjonsteorier. Les mer her

Barnets perspektiv og subjektive opplevelse i PLS reguleringsstøttemodellen og De utrolige årene.
Del 9b. En sammenligning av PLS reguleringsstøttemodellen og de utrolige årene med fokus på barns perspektiv, opplevelse, medvirkning med mer.

PLS reguleringsstøttemodellen og De utrolige årene, ulike motivasjonsteorier.
Del 9c. En sammenligning med fokus på motivasjonsteori, selvbestemmelsesteori, autonomi og tilhørighet.
Erfaringer med bruk av
PLS reguleringsstøttemodellen,
i barnehage og skole

Tryggere i møte med aggresjon utagering og konflikter
Nina har jobbet som barneskolelærer siden år 2000. Hun har nå deltatt på Famlabs veilederutdannelse og deler i dette intervjuet sine erfaringer. Hun sier blant annet at hennes stressnivå har sunket, hun forstår barna bedre og ser tydelig at det hun nå gjør, er bra for små og store. Det har blitt lettere å gjøre tiltak mer presise og bedre tilpasset den enkelte situasjon og det enkelte barn.

Relasjoner læring og selvutvikling med Famlabs veilederutdannelse
Mersije jobber på en Steinerskole og har har flerkulturell bakgrunn, fra Slovenia og Norge, med foreldre fra Kosovo og er gift med en mann fra Irak. Her deler hun sine erfaringer med Famlabs veilederutdannelse og PLS reguleringsstøttemodellen, som hun forteller at har betydd mye for henne både personlig og i yrkessammenheng.

Trygghet for enslige mindreårige flyktninger
Intro Ung bosetter og følger opp enslige mindreårige flyktninger som kommer til Norge. De ansatte hos Intro Ung deltok vinteren 2022 på en kursrekke med Hans Holter Solhjell om kommunikasjon, konfliktløsning, stress og traumer og deler her sine erfaringer. Her forteller de om sine erfaringer fra kursrekken.

En utfordrende situasjon i familien, barnehage og skole
Cecilie Hillesøy har deltatt på vår veilederutdannelse i utviklingsstøttende kommunikasjon og konfliktløsning og har brukt PLS reguleringsstøttemodellen i sin rolle som mor og veileder. I dette intervjuet forteller hun om sine erfaringer.

Jesper Juul om PLS reguleringsstøttemodellen
I mars 2017 besøkte jeg Jesper Juul i hans hjem i Odder, Danmark, hvor han bodde etter at han ble sittende i rullestol de siste årene av sitt liv. Etter besøket skrev han en anbefaling av en av modellene jeg har utviklet, PLS reguleringsstøttemodellen, i sitt nyhetsbrev til Familylab Association i april 2017.

Veiledning og støtte til fosterforeldre
Astrid er fosterforelder og deltok på Famlabs veilederutdannelse. Her deler hun noen av sine erfaringer fra utdanningen og med bruk av PLS reguleringsstøttemodellen.

KONFLIKTLØSNING OG ORGANISASJONSUTVIKLING I SKOLEN
Marit er rektor i barneskolen og har deltatt på Famlabs veilederutdannelse og har brukt PLS reguleringsstøttemodellen med gode resultater i sitt arbeide som rektor. Her kan du lese om hennes erfaringer!

Utviklingsstøtte og konfliktløsning i skolen med PLS reguleringsstøttemodellen.
Lene Dragland- Solvang er lærer og har deltatt på Famlabs veilederutdannelse og brukt dette med gode resultater i sitt arbeide i skolen. I dette intervjuet deler Lene noen av sine erfaringer!
Relaterte artikler

Betydningen av selvregulering i barnehage og skole
I overgangen til skolen er det ofte forventet at barna skal klare å følge med, samarbeide og følge lærerens opplegg. For å klare dette, trenger barna en viss grad av selvregulering.

Selvregulering, samregulering og reguleringstøtte
Selvregulering, samregulering og reguleringsstøtte er grunnleggende viktige fenomener for alle mennesker, barn og voksne, i alle roller. Og påvirker også barnehjernens utvikling. Les mer om dette i denne artikkelen.

Har vi tid og råd til sånn prat og dilldall
Er det slik at fokus på og tid brukt på relasjoner, kommunikasjon og god konfliktløsning tar tid og ressurser bort fra læring av fag og det skolen “egentlig skal drive med”? Les mer om dette i denne fortellingen om to barns opplevelse i skolegården.