PLS Rammeverket
PLS
Rammeverket
En serie artikler om
PLS modellen.
PLS Rammeverket
PLS Rammeverket består av en serie
Praktisk-Pedagogiske modeller for
Autoritativ Voksen Ledelse,
Grensesetting, Konfliktløsning,
Utviklings- og Reguleringstøtte
i Relasjoner med Barn
i Familier, Barnehager og Skoler.
Her finner du en artikkelserie som forklarer PLS rammeverket, modellene og de teoretiske og praktiske inspirasjonskildene.
Oversikt over artiklene
Hva er
PLS rammeverket?
En serie artikler med beskrivelse av PLS rammeverket, den teoretiske bakgrunnen og sammenligning med andre metoder i fagfeltet.
PLS reguleringsstøttemodellen har byttet navn til PLS modellen. Dette er dels for å gjøre navnet enklere, men også for å vise at PLS modellen dreier seg om langt mer enn reguleringsstøtte. Navnet har nå fått et tillegg, “Autoritativ ledelse, grensesetting, konfliktløsning og reguleringsstøtte”. Dette er gjort dels for å beskrive bruksområdet til modellen bedre, såvel som å peke tydeligere til bredden i de faglige, forskningsbaserte inspirasjonskildene.
Jeg har også siden PLS modellen ble laget utviklet flere andre praktisk-pedagogiske modeller som utfyller og komplementerer PLS modellen. Og har derfor gitt denne helheten av modeller navnet PLS rammeverket.
Artikkelserien du finner på denne siden er nå under oppdatering for å bedre forklare denne utviklingen. Denne oppdateringen tar noe tid så i mellomtiden vil du fremdeles finne navnet PLS reguleringsstøttemodellen brukt i artiklene.
Hva er PLS modellen?
Del 1. PLS modellen er en nyutviklet praktisk-pedagogisk metode til bruk i konfliktsituasjoner med barn og ungdom. Både i vanlige hverdagssituasjoner som de fleste kan oppleve som utfordrende, og også når situasjoner og relasjoner er spesielt vanskelige og krevende. Les mer her
PLS modellen
Del 2. PLS modellen beskriver 5 faser i konflikter i relasjoner med barn, og hva voksne kan gjøre i hver fase for å redusere konfliktnivået, og skape positiv læring både for barnet og den voksne. Les mer her
PLS Perspektivspiralen
PLS Perspektivspiralen og Forståelsesfokusert Perspektivtagende Kommunikasjon er utviklet for å hjelpe voksne å utvikle ferdigheter i perspektivtagning, situasjonsforståelse og Forståelsesfokusert Perspektivtagende Kommunikasjon, slik at vi kan hjelpe og støtte barns utvikling.
Bli sertifisert som foreldrecoach eller familieveileder
I samarbeid med Famlab Sverige tilbyr vi nå to utdannelser, en som foreldrecoach og en som familieveileder. Disse utdanningene er basert på Jesper Juuls teorier og litteratur. Les mer om disse utdanningene i denne artikelen.
PLS modellen, sammenligning med andre metoder.
Del 3. Hva som er spesielt med PLS modellen og hva som kjennetegner den sammenlignet med andre metoder, som Trygghetssirkelen, Traumeinformert omsorg, De utrolige årene mfl. Les mer her
PLS modellen og komplekse situasjoner med høy intensitet.
Del 4. Hva er spesielt med konflikter i relasjoner med barn? Høy emosjonell intensitet, mange konfliktsituasjoner, voksne som ansvarlige ledere og mer. Les mer om dette i denne artikkelen. Les mer her
PLS modellen og COS, Trygghetssirkelen.
Del 5. En sammenligning av PLS modellen og Trygghetssirkelen, COS, med fokus på forskjellen mellom lek og utforskningsdynamikk og konfliktdynamikk. Les mer her
PLS modellen og Traumebevisst omsorg
Del 6. PLS modellen har mye felles med Traumebevist omsorg, med tanke på teori og kunnskapsgrunnlag. Og er samtidig en langt mer konkret og praktisk pedagogisk modell, med hovedfokus på praktisk reguleringsstøtte.
PLS modellen, dialogmetoder og humanistisk psykologi
Del 7. PLS modellen er inspirert av den humanistiske tradisjonen i psykologi og pedagogikk, dialogmetoder og Self-Determination Theory.
PLS modellen i kombinasjon med andre metoder.
Del 8. PLS modellen kan gjerne suppleres med og brukes sammen med andre tiltak og andre metoder, for både barn og voksne, når relasjoner og konflikter er mer krevende og kompliserte.
PLS modellen og De utrolige årene.
Del 9a. En sammenligning av PLS modellen og metoden De utrolige årene med fokus på betydningen av barns perspektiv og ulike motivasjonsteorier. Les mer her
Barnets perspektiv og subjektive opplevelse i PLS modellen og De utrolige årene.
Del 9b. En sammenligning av PLS modellen og de utrolige årene med fokus på barns perspektiv, opplevelse, medvirkning med mer.
PLS modellen og De utrolige årene, ulike motivasjonsteorier.
Del 9c. En sammenligning med fokus på motivasjonsteori, selvbestemmelsesteori, autonomi og tilhørighet.
Erfaringer med bruk av
PLS modellen,
i barnehage og skole
Jeg trengte mer konkrete og praktiske verktøy
Rebecca er psykolog og jobber i BUP med barn og unge. Som nyutdannet psykolog med ny jobb i BUP kjente hun på at hun hadde mye teoretisk kunnskap men likevel trengte flere praktiske verktøy. Hun valgte derfor å delta i 2020/21 på Famlabs PLS veilederutdanning og deler i dette intervjuet noen av sine erfaringer med bruk av PLS i jobben og hjemme.
Bedre samarbeid i familien
Hanne studerer master i pedagogikk, har tidligere jobbet i barnehage og jobber nå med barn som strever med skolehverdagen. Hun har en samboer og et barn og forteller at de som foreldre kommer fra to ulike familiekulturer med tanke på oppdragelse, noe som bidro til en del uenighet og konflikter. Hun valgte å ta PLS- veilederutdanningen for å styrke samarbeidet mellom dem som foreldre og bli mer samstemte i konfliktsituasjoner.
Tryggere i møte med aggresjon utagering og konflikter
Nina har jobbet som barneskolelærer siden år 2000. Hun har nå deltatt på Famlabs veilederutdannelse og deler i dette intervjuet sine erfaringer. Hun sier blant annet at hennes stressnivå har sunket, hun forstår barna bedre og ser tydelig at det hun nå gjør, er bra for små og store.
Relasjoner læring og selvutvikling med Famlabs veilederutdannelse
Mersije jobber på en Steinerskole og har har flerkulturell bakgrunn, fra Slovenia og Norge, med foreldre fra Kosovo og er gift med en mann fra Irak. Her deler hun sine erfaringer med Famlabs veilederutdannelse og PLS modellen, som hun forteller at har betydd mye for henne både personlig og i yrkessammenheng.
Trygghet for enslige mindreårige flyktninger
Intro Ung bosetter og følger opp enslige mindreårige flyktninger som kommer til Norge. De ansatte hos Intro Ung deltok vinteren 2022 på en kursrekke med Hans Holter Solhjell om kommunikasjon, konfliktløsning, stress og traumer og deler her sine erfaringer. Her forteller de om sine erfaringer fra kursrekken.
En utfordrende situasjon i familien, barnehage og skole
Cecilie Hillesøy har deltatt på vår veilederutdannelse i utviklingsstøttende kommunikasjon og konfliktløsning og har brukt PLS modellen i sin rolle som mor og veileder. I dette intervjuet forteller hun om sine erfaringer.
Jesper Juul om PLS modellen
I mars 2017 besøkte jeg Jesper Juul i hans hjem i Odder, Danmark, hvor han bodde etter at han ble sittende i rullestol de siste årene av sitt liv. Etter besøket skrev han en anbefaling av en av modellene jeg har utviklet, PLS modellen, i sitt nyhetsbrev til Familylab Association i april 2017.
Veiledning og støtte til fosterforeldre
Astrid er fosterforelder og deltok på Famlabs veilederutdannelse. Her deler hun noen av sine erfaringer fra utdanningen og med bruk av PLS modellen.
KONFLIKTLØSNING OG ORGANISASJONSUTVIKLING I SKOLEN
Marit er rektor i barneskolen og har deltatt på Famlabs veilederutdannelse og har brukt PLS modellen med gode resultater i sitt arbeide som rektor. Her kan du lese om hennes erfaringer!
Utviklingsstøtte og konfliktløsning i skolen med PLS modellen.
Lene Dragland- Solvang er lærer og har deltatt på Famlabs veilederutdannelse og brukt dette med gode resultater i sitt arbeide i skolen. I dette intervjuet deler Lene noen av sine erfaringer!
Relaterte artikler
Betydningen av selvregulering i barnehage og skole
I overgangen til skolen er det ofte forventet at barna skal klare å følge med, samarbeide og følge lærerens opplegg. For å klare dette, trenger barna en viss grad av selvregulering.
Selvregulering, samregulering og reguleringstøtte
Selvregulering, samregulering og reguleringsstøtte er grunnleggende viktige fenomener for alle mennesker, barn og voksne, i alle roller. Og påvirker også barnehjernens utvikling. Les mer om dette i denne artikkelen.
Har vi tid og råd til sånn prat og dilldall
Er det slik at fokus på og tid brukt på relasjoner, kommunikasjon og god konfliktløsning tar tid og ressurser bort fra læring av fag og det skolen “egentlig skal drive med”? Les mer om dette i denne fortellingen om to barns opplevelse i skolegården.