Åpne artikler

Her finner du et utvalg artikler du ikke behøver logge inn for å lese.

Artikler av Hans Holter Solhjell:


Læringsmotivasjon

Læringsmotivasjon

Læringsmotivasjon Motivasjon dreier seg om hva vi har lyst til å gjøre, eller ikke lyst til å gjøre. Motivasjon kan beskrives som den energien eller kraften… Les mer her

Les flere artikler av Hans Holter Solhjell på www.foreldrekompetanse.no


Mor-leker-med-barn-1080x675Del 1: Organisk læring, selvregulering og samregulering.

Mye av det jeg jobber med er basert på selvreguleringsteori, og hvordan vi som voksne kan støtte barns evne til selvregulering. Les denne artikkelen på www.foreldrekompetanse.no


Del 2: Konflikter som læringsmulighet.

Foreldre og andre voksne som arbeider med barn, enten i barnehage eller skole, har en helt unik mulighet til å bli veldig gode på både kommunikasjon og konflikthåndtering. Les mer her.


Del 3: Prioritering av relasjonell læring.

Om å velge å anse relasjonen, og kommunikasjon og konflikthåndtering, som en vesentlig, del og kanskje det viktigste, av det som skal foregå. Les mer her.


Del 4: Enkel teori og vanskelig praksis.

Teoretisk kunnskap, gode holdninger og syn på barnet er noe annet enn praktisk evne, og praktisk innsikt i hvordan vi kan omsette dette i god praksis. Og spesielt når ting er mer vanskelig eller krevende enn normalt. Les mer her.


Del 5: Akademisk teori og praksismodeller.

Om mentale modeller, praksismodeller og teori i møtet med praksis. Les mer her.


Del 6: Trassalder, selvstendighetsalder og begreper som peker.

Begrepet trassalder er en mental modell som innholder ideer, både implisitte og eksplisitte, om årsaksforklaringer, holdninger, menneskesyn, syn på barnet og voksenrollen. Les mer her.



Del 7: PLS samreguleringsmodellen.

PLS-samreguleringsmodellen beskriver fem ulike faser i konflikter og læringsprosesser, og hva vi kan gjøre i hver enkelt fase av konflikten. Les mer her.



Del 8: Betydningen av å se barnets perspektiv.

Det er et grunnleggede behov for alle mennesker å oppleve at vi blir forstått og hørt av de som er rundt oss. De fleste har erfaring med at det er frustrerende og vanskelig om andre ikke hører hva vi sier, eller ikke forstår eller feiltolker oss på ulike måter. Eller enda værre, ikke forsøker å forstå oss og ignorer oss. Les mer her.



Del 9: Betydningen av å se seg selv, ens egen rolle og ansvar.

Om betydningen av å bli mer oppmerksom på og se sin egen rolle. Og hvilke effekt egen adferd har på barnet. Og derfor også sette seg selv i rollen som ansvarlig aktør, i en læringsposisjon, og unngå en form for hjelpesløshet og offerrolle. Les mer her.

Artikler av Jesper Juul:


Bonusforeldre (utdrag)

Bonusforeldre (utdrag)

For en generasjon siden var man stefar eller stemor når man bodde sammen med en partner som hadde barn fra før. Man var i stedet for den biologiske moren eller faren… Les mer her

Artikler av Hedvig Montgomery:


Intervjuer:


Interview with Ross Greene

Interview with Ross Greene

In 2015 Ross Greene did a lecture tour in Norway for 5 full days of teaching, and I, Hans Holter Solhjell, had the pleasure of organizing the trainings, and we also did a video interview with Ross after the last day. This is the written transcript of the interview… More here.

Flere artikler av Famlab fagfolk:


En god natts søvn

En god natts søvn

En god natts søvn, det er noe de fleste småbarnsforeldre drømmer om. Babyer sover sjelden særlig lenge om gangen…Les mer her

aggressjon_utenfor

Utdrag fra boken:

Stamming. Årsaker og utviklingstrekk. Valsalvahypotesen.

 

Del 1. Årsaker og utviklingstrekk. Valsalvahypotesen.

Denne artikkelen er et redigert og oppdatert utdrag fra min hovedoppgave i pedagogikk fra 2004. Tittelen på oppgaven er «Det homeodynamiske selvet». Du kan se innholdsfortegnelsen fra oppgaven her. Les mer her.

Del 2. Flytende tale versus stamming

Dette er del 2 av en artikkel i 6 deler. Flytende tale versus stamming Flytende, normal tale kjennetegnes ved at ord og setninger flyter relativt anstrengelsesløst og at det krever lite mental og fysisk innsats å produsere talen. Det er likevel ikke uvanlig at en… Les mer her.

Del 3. Primæradferd, sekundæradferd, flukt og unngåelsesadferd

Dette er del 3 av en artikkel i 6 deler. Primæradferd, sekundæradferd, flukt og unngåelsesadferd Guitar skiller mellom ulike elementer i stammeadferden. Det som kalles kjerneadferd tilsvarer det som er beskrevet i forige avsnitt. Denne fremstår i stor grad som… Les mer her.

Del 4. Stadier i utviklingen av stamming

Dette er del 4 av en artikkel i 6 deler. Stadier i utviklingen av stamming Taleflytsavbrudd. Guitar foreslår et hierarki av fem nivåer som beskriver utviklingen av stamming over tid. Det første nivået kjennetegnes av normale taleflytsavbrudd. Det er stor variasjon i… Les mer her.

Del 5. Arv, nevromotorisk kontroll, prosesserings-kapasitet, sensitivt temperament og miljø

Dette er del 5 av en artikkel i 6 deler. Arv, nevromotorisk kontroll, prosesserings-kapasitet, sensitivt temperament og miljø Guitar setter sammen en lang rekke ulike teorier om stamming som har vært fremsatt over de siste tiårene og forsøker å lage et integrert… Les mer her.

Del 6. Valsalvahypotesen

Dette er del 6 av en artikkel i 6 deler. Valsalvahypotesen Stamming er som nevnt assosiert med kraftige muskulære spenninger i kjeve-, tunge- og strupe-området, og også andre deler av kroppen. Dette forårsaker en avstivning av de vokale strukturene, en dempning av den… Les mer her.

Våre kurs i tiden fremover

KOMPETENTE VOKSNE

Famlabs seminarleder grunnutdannelse over 8 dager. For deg som ønsker en fordypning i relasjoner med barn, i familer, barnehage og skole.
Du får også tilgang til alle våre seminarmanualer og presentasjoner. Les mer her.

 

EKSPLOSIVE BARN

Problemløsning Gjennom Samarbeid. Seminar med Professor Ross Greene.

Modul I torsdag 2. november 2017.
Modul II datoer kommer, for 2018.

Les mer her.

 

Famlab kurshelg

Evnerike barn, konflikter mellom barn, barn og traumer, minoriteter i barnehagen. Les mer her.

 

Foreldre kurshelg

Våre populære kurshelger for foreldre, og deg som jobber med barn. Kurs om barns selvfølese, kommunikasjon og konflikthåndtering mm. Les mer her.

 

Barns selvfølelse

Om forskjellen på ”selvfølelse” og ”selvtillit” og betydningen av begge. Hvordan styrke barns selvfølelse. Les mer her.

 

BARN I BALANSE

Mindfulness med barn og unge. Kurs over 2 dager med Anne Sælebakke. Empati og mindfulness i praksis, hjemme, i barnehage og skole! Les mer her.

 

Førstehjelpskurs for småbarnsforeldre

Kurs hver måned i Oslo. Les mer her.

 

Kontakt oss