Åpne artikler
Her finner du et utvalg artikler du ikke behøver logge inn for å lese.Artikler av Hans Holter Solhjell:
Voksnes lederstiler i relasjoner med barn
Den Autoritative foreldre- og lederstilen er den beste for barns utvikling, i familier, barnehager og skoler. Her kan du lære mer om PLS Autoritativ lederstil-modellen. Denne modellen hjelper deg å få oversikt over de ulike lederstilene, og å få en praktisk oversikt over og forståelse av hva som skal til for å utvikle en Autoritativ lederstil.
Har vi tid og råd til sånn prat og dilldall
Er det slik at fokus på og tid brukt på relasjoner, kommunikasjon og god konfliktløsning tar tid og ressurser bort fra læring av fag og det skolen “egentlig skal drive med”? Les mer om dette i denne fortellingen om to barns opplevelse i skolegården.
Langsiktige positive økonomiske og livskvalitetseffekter av investering i relasjonskvalitet
Hvilken betydning har kvaliteten på relasjoner de første årene for barnets og også samfunnets økonomi på lang sikt?
Les om Professor James Heckman, Nobelprisvinner i økonomi, og hans forskning på langsiktige økonomiske effekter av tiltak for god relasjonskvalitet i familier, barnehage og skole.
Relasjoner og det sosio-emosjonelle miljøets plass i barnehagenes rammeplan.
Relasjoner, det sosio-emosjonelle miljøets betydning for barns utvikling og de voksnes relasjonskompetanse gis spesielt stor plass i rammenplanen for barnehager. Les mer om dette i denne artikkelen. Les mer her
Lekens betydning for barn
Lek kan forekomme på utrolig mange måter. Et barn kan elske å perle eller bygge med lego, og også klatre i trærne… Les mer her
Kommunikasjon med barn og unge. Hvordan kan kommunikasjon fremme trygghet og tillit?
Et grunnelement i sunne relasjoner mellom mennesker er at vi kan være trygge på hverandre, og ha tillit til at vi blir… Les mer her
Kolikk, gråt og søvn hos spedbarn. Hvordan roe barn som gråter?
Noen av de første utfordringene man møter som nye foreldre er gjerne knyttet til søvn, og til barnets gråt… Les mer her
Mindfulness og relasjonskompetanse i relasjoner med barn og ungdom
Når man snakker om å jobbe med mindfulness som pedagog, eller i møtet med barn og ungdom så er det lett å se for seg… Les mer her
Læringsmotivasjon
Læringsmotivasjon Motivasjon dreier seg om hva vi har lyst til å gjøre, eller ikke lyst til å gjøre. Motivasjon kan beskrives som den energien eller kraften… Les mer her
Les flere artikler av Hans Holter Solhjell på www.foreldrekompetanse.no
Del 1: Organisk læring, selvregulering og samregulering.
Mye av det jeg jobber med er basert på selvreguleringsteori, og hvordan vi som voksne kan støtte barns evne til selvregulering. Les denne artikkelen på www.foreldrekompetanse.no
Del 2: Konflikter som læringsmulighet.
Foreldre og andre voksne som arbeider med barn, enten i barnehage eller skole, har en helt unik mulighet til å bli veldig gode på både kommunikasjon og konflikthåndtering.
Del 3: Prioritering av relasjonell læring.
Om å velge å anse relasjonen, og kommunikasjon og konflikthåndtering, som en vesentlig, del og kanskje det viktigste, av det som skal foregå.
Del 4: Enkel teori og vanskelig praksis.
Teoretisk kunnskap, gode holdninger og syn på barnet er noe annet enn praktisk evne, og praktisk innsikt i hvordan vi kan omsette dette i god praksis. Og spesielt når ting er mer vanskelig eller krevende enn normalt. Les mer her.
Del 5: Akademisk teori og praksismodeller.
Om mentale modeller, praksismodeller og teori i møtet med praksis.
Del 6: Trassalder, selvstendighetsalder og begreper som peker.
Begrepet trassalder er en mental modell som innholder ideer, både implisitte og eksplisitte, om årsaksforklaringer, holdninger, menneskesyn, syn på barnet og voksenrollen.
Del 7: PLS samreguleringsmodellen.
PLS-samreguleringsmodellen beskriver fem ulike faser i konflikter og læringsprosesser, og hva vi kan gjøre i hver enkelt fase av konflikten.
Del 8: Betydningen av å se barnets perspektiv.
Det er et grunnleggede behov for alle mennesker å oppleve at vi blir forstått og hørt av de som er rundt oss. De fleste har erfaring med at det er frustrerende og vanskelig om andre ikke hører hva vi sier, eller ikke forstår eller feiltolker oss på ulike måter. Eller enda værre, ikke forsøker å forstå oss og ignorer oss.
Del 9: Betydningen av å se seg selv, ens egen rolle og ansvar.
Om betydningen av å bli mer oppmerksom på og se sin egen rolle. Og hvilke effekt egen adferd har på barnet. Og derfor også sette seg selv i rollen som ansvarlig aktør, i en læringsposisjon, og unngå en form for hjelpesløshet og offerrolle.
Artikler av Jesper Juul:
Mat og barn, en historie om et barns utvikling
Mat, ernæring, mengde, kvalitet, helse, vekt osv. – alle disse faktorene påvirker mange foreldres relasjon til barna sine… Les mer her
Bonusforeldre (utdrag)
For en generasjon siden var man stefar eller stemor når man bodde sammen med en partner som hadde barn fra før. Man var i stedet for den biologiske moren eller faren… Les mer her
Det beste for barna?
Det er vanskelig å vite hva som er best for barna, det som tilsynelatende er bra på kort sikt er kanskje en dårlig løsning på lang sikt. Jeg kunne tenke meg et råd om mine dilemma i forhold til hva som er om ikke best, så iallfall mist skadelig for ungene.Vi har ei jente på 5, og to gutter som er 12 og 13 år gamle. […]
Livets harde skole
Hva skal jeg gjøre når venninnene fryser ut datteren min? Datteren min er en sosialt veltilpasset, omsorgsfull, utadvendt og blid jente med mange venner. Likevel opplevde jeg nylig noe som ga meg en del å tenke på når det gjelder hvordan jeg best kan råde henne i åra som kommer.
Sønnen hennes slår, hva skal hun gjøre?
Jeg har nå lest side opp og side ned med artikler og bøker, snakket med venner og familie angående mitt forhold til min sønn på snart tre år. Etter hvert synes jeg det blir mer og mer forvirrende, og det i takt med at jeg har økende problemer med å være en trygg, tydelig og vennlig, men bestemt mamma. […]
Den frekke nabogutten
I nabolaget vårt har vi et såkalt «problembarn», som er like gammel som min eldste sønn, fem år. De skal begynne på skolen til høsten og kommer sannsynligvis i samme klasse. Nabogutten er frekk i kjeften både mot folk han kjenner og fremmede.
Lite fruktbart
14-åringen nekter å spise frukt, grønt eller annen sunn mat. Det beste familien kan gjøre, er å la henne være i fred. Jeg vet ikke om du kan hjelpe, men jeg vet ikke hvem andre jeg kan spørre.
Nødrop fra tenåringsmor
Far takler ikke tenåringsproblemer hvordan skal mor takle det? Mannen min leser aldri bøker om barnepsykologi eller oppdragelse, men har sterke meninger om temaene. Mens barna var små, samarbeidet vi ganske bra. Nå er de blitt tenåringer, og vi står overfor store problemer.
Artikler av Hedvig Montgomery
Livskunnskap – kan god psykisk helse læres?
Psykiske lidelser koster samfunnet både penger og menneskelige ressurser. Å forebygge problemer kan spare mye, og både fagfolk, fagforeninger … Les mer her
Skilsmisse, hvordan ivareta barna
All kjærlighet kan ikke vare, og er heller ikke ment å vare. Mange barn vokser opp i to hjem, noen vokser opp med kontakt med bare den ene forelderen…Les mer her
Hjelp barna å utvikle motstandskraft!
En av fem unge under 30 som ikke har funnet sin plass i jobb eller utdanning søker hjelp hos psykolog. Mange av disse sliter med depresjon, selv om… Les mer her
Aggresjon og selvfølelse – Å forby en følelse får konsekvenser
I begynnelsen av forrige århundre ga man hostesaft til pasienter som hostet kraftig – og så døde de av lungebetennelse… Les mer her
Intervjuer:
Interview with Ross Greene
In 2015 Ross Greene did a lecture tour in Norway for 5 full days of teaching, and I, Hans Holter Solhjell, had the pleasure of organizing the trainings, and we also did a video interview with Ross after the last day. This is the written transcript of the interview… More here.
Kompetente barn trenger kompetente voksne
I denne utdannelsen får du gjennom åtte dager en fordypning i Jesper Juuls filosofi og praksis, og vil utvikle din relasjonskompetanse med fokus på forholdet mellom barn og voksne… Les mer her
Bedre skolemiljø, for elever og lærere
Han skisserer en praktisk og allsidig arbeidsmåte som tar sikte på å redusere det ødeleggende negative samspillet mellom… Les mer her
Empati og mindfulness i møte med barn og unge
Så lenge hun kan huske har Marie Kronquist hatt en spesiell interesse for personlig og spirituell utvikling… Les mer her
Flere artikler av Famlab fagfolk
Samspill, konflikter og ”trass”.
Tidligere, da dagens foreldregenerasjon vokste opp, var den allmenne oppfatning blant foreldre at mennesker er født “egosentriske” og må lære å samarbeide med omgivelsene… Les mer her
Selvfølelse, for mye, for lite, sunn eller usunn?
Selvfølelse er et tema det har vært mye oppmerksomhet på de siste årene og det er mange ulike forfattere som har skrevet om temaet… Les mer her
En god natts søvn
En god natts søvn, det er noe de fleste småbarnsforeldre drømmer om. Babyer sover sjelden særlig lenge om gangen…Les mer her
Hvordan leser man Jesper Juul?
Vi får stadig tilbakemeldinger på Jesper’s bøker og artikler fra våre medlemmer og andre. Noen blir sterkt inspirert, andre blir provosert, og mange litt både og. Les mer her…
Utdrag fra bøker:
Er PGS og CPS den samme metoden?
Har du hørt om CPS metoden, og lurer på om det er det samme som PGS, Problemløsning Gjennom Samarbeid?Det korte svaret er ja, det er den samme metoden. Problemløsning Gjennom Samarbeid, PGS, er den norske oversettelsen av CPS. CPS sto tidligere for Collaborative Problem Solving, og er utviklet av Professor Ross Greene. Navnet er i dag endre til Collaborative and Proactive Solutions, som er det nye navnet Ross Greene har gitt sin metode. Les mer her.
Forord til boken Barns beste ved skilsmisse
Få kan beskrive barns opplevelsesverden med større engasjement og overbevisning enn Jesper Juul – ikke minst når det gjelder hvordan barna har det i sin nære familie. Denne lille boken er ikke noe unntak i så måte.
Utenfor – Barn gjør det bra hvis de kan
Barn med sosiale, emosjonelle og atferdsmessige utfordringer mangler viktige tenke ferdigheter.Dette er en tanke det kan ta litt tid å venne seg til… Les mer her
Om utfordrende barn og hvordan vi tenker om dem
Tar den måten vi disiplinerer barna i skolen på, egentlig hensyn til de faktiske faktorene som utløser barnas sosiale… Les mer her
Uløste problemer og nye linser å se barnet med
Så langt har jeg beskrevet noen av de mangelfulle ferdighetene som kan ligge til grunn for utfordrende atferd, men det er en del av informasjonen som mangler… Les mer her
Forord av Jesper Juul, til boken “Utenfor”, om barn med adferdsutfordringer i skolen
Det er med stor glede og optimistisk forventning jeg skriver forord til Ross W. Greenes fremragende bok… Les mer her
Forord av Ross Greene, til boken “Utenfor”, om barn med adferdsutfordringer i skolen
Det er tragisk hvor mye menneskelig potensial som kastes bort. På så mange skoler blir barn med sosiale vansker… Les mer her
Innholdsfortegnelse til boken “Utenfor” av Ross Greene
Introduksjon 9, Norsk forord ved Jesper Juul 13, Kapittel 1: Skolens harde realitet 17…Les mer her
Stamming. Årsaker og utviklingstrekk. Valsalvahypotesen.
Del 1. Årsaker og utviklingstrekk. Valsalvahypotesen.
Denne artikkelen er et redigert og oppdatert utdrag fra min hovedoppgave i pedagogikk fra 2004. Tittelen på oppgaven er «Det homeodynamiske selvet». Du kan se innholdsfortegnelsen fra oppgaven her. Les mer her.
Del 2. Flytende tale versus stamming
Dette er del 2 av en artikkel i 6 deler. Flytende tale versus stamming Flytende, normal tale kjennetegnes ved at ord og setninger flyter relativt anstrengelsesløst og at det krever lite mental og fysisk innsats å produsere talen. Det er likevel ikke uvanlig at en… Les mer her.
Del 3. Primæradferd, sekundæradferd, flukt og unngåelsesadferd
Dette er del 3 av en artikkel i 6 deler. Primæradferd, sekundæradferd, flukt og unngåelsesadferd Guitar skiller mellom ulike elementer i stammeadferden. Det som kalles kjerneadferd tilsvarer det som er beskrevet i forige avsnitt. Denne fremstår i stor grad som… Les mer her.
Del 4. Stadier i utviklingen av stamming
Dette er del 4 av en artikkel i 6 deler. Stadier i utviklingen av stamming Taleflytsavbrudd. Guitar foreslår et hierarki av fem nivåer som beskriver utviklingen av stamming over tid. Det første nivået kjennetegnes av normale taleflytsavbrudd. Det er stor variasjon i… Les mer her.
Del 5. Arv, nevromotorisk kontroll, prosesserings-kapasitet, sensitivt temperament og miljø
Dette er del 5 av en artikkel i 6 deler. Arv, nevromotorisk kontroll, prosesserings-kapasitet, sensitivt temperament og miljø Guitar setter sammen en lang rekke ulike teorier om stamming som har vært fremsatt over de siste tiårene og forsøker å lage et integrert… Les mer her.
Del 6. Valsalvahypotesen
Dette er del 6 av en artikkel i 6 deler. Valsalvahypotesen Stamming er som nevnt assosiert med kraftige muskulære spenninger i kjeve-, tunge- og strupe-området, og også andre deler av kroppen. Dette forårsaker en avstivning av de vokale strukturene, en dempning av den… Les mer her.